Home

Rechtbank Noord-Holland, 27-12-2017, ECLI:NL:RBNHO:2017:11655, 5579605 / CV EXPL 16-11300

Rechtbank Noord-Holland, 27-12-2017, ECLI:NL:RBNHO:2017:11655, 5579605 / CV EXPL 16-11300

Gegevens

Instantie
Rechtbank Noord-Holland
Datum uitspraak
27 december 2017
Datum publicatie
11 juli 2018
ECLI
ECLI:NL:RBNHO:2017:11655
Zaaknummer
5579605 / CV EXPL 16-11300

Inhoudsindicatie

Luchtvaartzaak. Salaris gemachtigde repliek en dupliek.

Uitspraak

Afdeling Privaatrecht

Sectie Kanton – locatie Haarlem

zaak/rolnr.: 5579605 / CV EXPL 16-11300

datum uitspraak: 27 december 2017

VONNIS VAN DE KANTONRECHTER

inzake

1 [passagier 1] ,

2. [passagier 2] ,

beiden wonende te [woonplaats] , Duitsland,

eisers,

hierna te noemen: de passagiers,

gemachtigde: mr. H. Yildiz,

tegen

de rechtspersoon naar buitenlands recht Qatar Airways (Q.C.S.C.),

gevestigd te Doha, Qatar, mede kantoorhoudend te Schiphol, gemeente Haarlemmermeer,

gedaagde,

hierna te noemen: Qatar Airways,

gemachtigde: mr. J. Croon.

1 De procedure

1.1.

De passagiers hebben Qatar Airways gedagvaard op 8 november 2016. Qatar Airways heeft schriftelijk geantwoord.

1.2.

Vervolgens hebben de passagiers schriftelijk op het antwoord gereageerd, waarna Qatar Airways nog een schriftelijke reactie heeft gegeven.

2 De feiten

2.1.

De passagiers hebben met Qatar Airways een vervoersovereenkomst gesloten op grond waarvan Qatar Airways de passagiers op 10 en 11 april 2016 zou vervoeren van Amsterdam Schiphol Airport (hierna: Schiphol) naar Doha (vlucht QR274) en vervolgens van Doha naar Kaapstad (vlucht QR1369). De geplande aankomsttijd in Kaapstad was op 11 april 2016 om 11.45 uur.

2.2.

Doordat de vlucht van Schiphol naar Doha met vertraging is uitgevoerd, hebben de passagiers hun aansluiting met de vlucht van Doha naar Kaapstad gemist. De passagiers hebben vervolgens gebruik gemaakt van een vervangende vlucht van Doha naar Kaapstad. Zij zijn op 12 april 2016 om 11.45 uur in Kaapstad gearriveerd, dus 24 uur later dan de oorspronkelijk geplande aankomsttijd.

2.3.

De passagiers hebben compensatie van Qatar Airways gevorderd in verband met voornoemde vertraging.

2.4.

Qatar Airways heeft zich bij brief van 8 juli 2016 op het standpunt gesteld dat zij geen compensatie verschuldigd is.

3 De vordering

4 Het verweer

5 De beoordeling

6 De beslissing